Onderzoekers van Goed Geschud onderzochten in opdracht van de VO-raad hoe scholen hun gemeenschap kunnen versterken. Het rapport biedt handvatten en inspiratie voor scholen om hier op hun eigen manier mee aan de slag te gaan.
In het rapport komen – ter inspiratie voor andere scholen – ook drie praktijkvoorbeelden aan bod. Onderwijsprofessionals van Het Rijks in Nijmegen, het Emmacollege in Heerlen en het Edith Stein College in Den Haag vertellen hoe zij vormgeven aan de school als gemeenschap.
Een school als gemeenschap is een plek waar leerlingen, leraren en ouders zich verbonden voelen, samenwerken en samen verantwoordelijkheid dragen. Dit versterkt het schoolklimaat, bevordert sociale vaardigheden en ondersteunt beter leren. Scholen kunnen dit concreet aanpakken door gezamenlijke waarden te formuleren, leerlingen en ouders actief te betrekken, samenwerking binnen het team te stimuleren en rituelen of tradities te vieren. Zo groeit niet alleen de betrokkenheid, maar wordt de school een plek waar iedereen zich gezien, gewaardeerd en thuis voelt.