Verslag dNAmbitietafel

Verslag dNAmbitietafel op 7 maart 2024

Onze werkgroep werkt hard aan het onderwijsconcept voor de Nieuwe Alkmaarse. Daarnaast ontwikkelen we een platform. Daarom organiseerden we op 7 maart 2024 een dNAmbitietafel met als doel: een beweging binnen en buiten het onderwijs creëren, die gezamenlijk de urgentie en maatschappelijke betrokkenheid voelt van drempelloos onderwijs voor iedereen. Een verslag van een geslaagde, inspirerende middag! 

Geen cijfers, maar direct een diploma

Het antwoord van één van de leerlingen die aanwezig waren tijdens de ambitietafel op de centrale vraag: ‘Wat is nodig om voor leerlingen van 4-18 jaar drempelloos onderwijs te stimuleren in Alkmaar?’

Treffend en best confronterend. Deze antwoorden van leerlingen raken ons. Want het draait tenslotte om hen: onze jongeren.
Niet zo gek dus dat zes besturen uit het primair en voortgezet onderwijs in Alkmaar samen een vuist maken om een beweging in gang te zetten. In samenwerking met gemeente Alkmaar organiseerden zij een dNAmbitietafel, om met zoveel mogelijk mensen over dit thema in gesprek te gaan. DNA staat voor de Nieuwe Alkmaarse: een werkgroep die nadenkt over hoe we “drempels” in het onderwijs kunnen verkleinen of weghalen.

In het prachtige decor van de Stadsfabriek in Alkmaar kwamen zo’n 130 mensen van binnen en buiten het onderwijs bij elkaar om de dialoog aan te gaan over drempels die zij ervaren in het onderwijs. Dat leverde mooie, diepgaande gesprekken op.

De middag werd gehost door Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman van De Fountainheads, die vanuit hun eigen ervaringen en aan de hand van prikkelende vragen de zaal meenamen in dit belangrijke thema.
Want over één ding is iedereen het eens: de inrichting van het onderwijs in Alkmaar moet en kan anders. Daar raakten we in één middag niet over uitgepraat, maar we hebben met elkaar wel een fundament voor de toekomst gelegd.

Tafelgesprekken
In kleine groepjes gingen bezoekers in gesprek aan de hand van verschillende onderwerpen. Verdeeld over 20 tafels en 3 rondes.
De inzichten werden opgeschreven op een papieren ‘tafelkleed’. Een greep uit de reacties:

 “Creëer een soort van mini-samenleving in een school van 4-18 jarigen.”
“Vakmanschap moet terugkomen naar Alkmaar.”
“Schaf alle vakken af.”

De komende periode worden alle reacties verzameld, zodat we ze kunnen delen en meenemen in onze ‘rugtas’ voor de toekomst.

Leerlingen maken kunstwerk dat symbool staat voor drempelloos onderwijs
Een ambitietafel over onderwijs zonder leerlingen bestaat niet. Daarom waren leerlingen van verschillende leeftijden en scholen aanwezig. Achter de schuifdeuren werd in de werkplaats van de Stadsfabriek een kunstwerk gemaakt. Het prachtige eindresultaat werd aan het einde van de middag vol trots gepresenteerd.

De leerlingen maakten een houten boom die centraal staat voor de drempels die de bezoekers hebben ervaren en nog steeds ervaren. Vooraf zijn deze verzameld en gegrafeerd op houten plankjes. Leuk detail: de houten drempels zijn afkomstig van omgevallen bomen uit Alkmaar. Hoe mooi is het dan om te zien dat deze nu zijn verwerkt in een nieuwe, kleurrijke boom. Een prachtig symbool dat een waardig plekje verdient in Alkmaar!

We kijken terug op een geslaagde, inspirerende middag. We bedanken alle bezoekers voor hun komst en bijdrage. Daarnaast bedanken we de Fountainheads, de Stadsfabriek en in het bijzonder alle leerlingen die hebben meegewerkt. Zij maakten de middag compleet!

Hoe nu verder?
Er is heel veel waardevolle input op de tafelkleden geschreven. Die gaan wij de komende periode verzamelen en uitwerken. Mocht je vragen hebben, ideeën of wil je ervaringen delen: dat kan! Stuur een mail naar één van de leden van de werkgroep van de Nieuwe Alkmaarse (zie contactgegevens op deze pagina).

Bekijk hier de video-compilatie!

 

 

Bekijk hier de uitzending van Streekstad Centraal