Dit project is wel héél bijzonder. Als nieuwe vorm van onderwijs gaan kinderen bedenken hoe de binnenstad van Alkmaar gezonder kan worden. Want al die vervuiling van bestelbusjes – dat moet minder. In gesprek met drie van de hoofdrolspelers.
Leerlingen gaan de uitdaging aan!
Het idee komt van de kinderen zelf. Hoe kunnen we de CO2-uitstoot in de Alkmaarse binnenstad verminderen, vroegen leerlingen van basisschool De Fontein zich af. Inmiddels is het een project geworden in het kader van de Werkplaats van het Leren. Dit is een samenwerking tussen partners uit o.a. onderwijs, cultuur, techniek, natuur en tal van ondernemers en opgezet door Part of Now.
‘Het begon met een discussie tussen leerkrachten en leerlingen,’ vertelt Marije van der Stelt van Part of Now. ‘De bezorging van pakketjes levert veel CO2-uitstoot op. De leerlingen wilden daar iets aan doen. Wij hebben ze toen gekoppeld aan iemand die hier al heel lang aan werkt: Michel Pannekeet van Victorie Fietskoeriers.’
Michel is meteen fanatiek. ‘Wij fietsen dagelijks door de binnenstad, en dan zie je áltijd een file van bestelbusjes en vrachtwagens,’ zegt hij. ‘Dat zorgt niet alleen voor CO2-uitstoot, maar ook voor geluidsoverlast en drukte. Daarom pleit ik voor een hub aan de rand van de stad. Wat ons betreft doen bakfietsen de bezorging in de binnenstad, en doen auto’s alleen de buitenwijken. Ik wil daar samen met de leerlingen een plan voor gaan maken. En dat plan kunnen we aanbieden bij de gemeente.’
Er worden meerdere scholen en dus ook meerdere leerkrachten bij betrokken. Nancy Hammer van middelbare school Jan Arentsz is daar één van. Nancy: ‘Toen ik erover hoorde, leek het me voor mijn leerlingen meteen interessant. Ik wilde meedoen! Nu wordt het onderdeel van onze projectweek Duurzaamheid voor de onderbouwklassen.’
Marije: ‘Zo’n leerontdekkingsreis is een geweldige manier om samenwerking tussen scholen en bedrijven te stimuleren. Juist omdat het vragen van leerlingen zijn. Wij willen deze ervaring zo spannend en betekenisvol maken als we kunnen. Het is een experiment.’
‘Dit is slechts het begin, we gaan ook andere onderwerpen behandelen. Als het vraagstuk maar gezond, groen en eerlijk is’
‘Ik heb zelf natuurlijk ook ideeën,’ zegt Michel. ‘Een idealistisch beeld van hoe ik het in de binnenstad graag zou zien. Maar in de praktijk loop je tegen van alles aan. De diverse bezorgorganisaties werken met andere systemen, bijvoorbeeld. Misschien denkt een van de leerlingen wel: hé, daar heb ik een oplossing voor! Of er ontstaat een totaal ander idee.’
Marije: ‘We nodigen iedereen uit om mee te denken. Andere bedrijven en instanties dus ook, als ze willen. Of andere scholen. En we kaderen het van tevoren niet af. Die vrijheid maakt de leerlingen lekker enthousiast.’
Op stoom
Nancy is het daar volledig mee eens. ‘De leerlingen bedenken zélf een oplossing,’ zegt ze. ‘Als ik met acht groepjes samenwerk, dan kunnen er dus ook echt acht verschillende oplossingen worden verzonnen. En misschien denkt Michel dan: zo, wat een toffe ideeën! Deze aanpak zorgt echt voor een intrinsieke motivatie bij de leerlingen. En het zou natuurlijk het mooist zijn als ze hun plannen ook echt terugzien in de praktijk.’
‘Dit is slechts het begin,’ zegt Marije. ‘In de toekomst gaan we ook andere onderwerpen behandelen. Als het vraagstuk maar gezond, groen en eerlijk is. Want dat zijn de thema’s van deze tijd. Dus mochten er nog leerkrachten, ouders of leerlingen willen aanhaken met eigen vragen of ideeën: kom maar op!’